Neanias-Club 100 jaar

In 1905 werd de Neanias-Club opgericht, de Beverlose muziekmaatschappij die er tot op de dag van vandaag een rijk verenigingsleven op nahoudt en in zijn geschiedenis tal van zijsprongen maakte, van toneelopvoeringen tot de organisatie van kermiskoersen.

neanias

De Neaniasfeesten hebben van de oudere Bjèveleirs onder ons het statuut ‘spreekwoordelijk’ gekregen.

club1

club2

club3

In 2005 bestond de Club een eeuw! Heemkundige voorzitter François Cruysberghs en Paul Van Moll, allebei al jaren muzikant, stelden een huldeboek samen en voor de feestzittingen vroeg de Club de medewerking van Heemkunde Beverlo : zouden jullie geen tentoonstelling over 100 jaar muziekleven in mekaar steken?  Natuurlijk konden we dat.

De Neanias-Club is in de twintigste-eeuwse geschiedenis van Beverlo van onschatbare waarde geweest. Vergeten we niet dat die sociale grootheid van een Gaston Ooms (notaris-burgemeester) ook wortel geschoten had in de Club. Zonder de Neaniasmuzikanten zou Beverlo verstoken zijn gebleven van vele historische hoogstandjes!