Herdenking Albert Huybrechts

Reeds jaren staat onze erevoorzitter François Cruysberghs garant voor de herdenking van de moord op partizaan Albert Huybrechts (14 november 1943).  Hij organiseert dit huldebetoon aan een moedige Beverlonaar met de hulp van de heemkundige kring, de oud-strijders, de Neanias-Club en de stad Beringen.

huyb

huyalf

Jaarlijks mogen wij ook Alberts broer Jef begroeten die helemaal vanuit het Brusselse elke novembermaand in Beverlo aan de Stalsesteenweg voor aanwezig tekent.  Aan het monumentje dat zich op die locatie bevindt, wordt een bloemenhulde gehouden, enkele redevoeringen ten beste gegeven en een muzikant van de Neanias-Club laat het ‘Te Velde” weerklinken.

Vooral de laatste jaren mogen we rekenen op een beduidend aantal toeschouwers.  Ook de stad Beringen draagt haar steentje bij door politieagenten het verkeer te laten regelen en een bloemstuk neer te leggen.

Albert Huybrechts stond tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet en was betrokken bij een beruchte treinontsporing in Noord-Limburg. De Duitsers moeten iets geweten hebben, want enkele dagen later omsingelden ze het voetbalveld van Red Star Korspel, waar een match doorging.  De razzia leverde enkele arrestaties op.  Albert vluchtte door de omliggende bossen maar stootte op Duitse wachten, die hem neerschoten.