F.C. Beringen

oud-spelers Beringen FCHeemkunde Beverlo vond het zijn goed recht een heemkundige avond in te richten rond F.C. Beringen.  Ligt het voetbalveld niet voor de helft op Beverlo’s grondgebied? Daarom begonnen wij supporters op te zoeken en we nodigden hen uit hun geestelijke souvenirs met ons te delen. Ook bij ex-spelers belden we aan en interpelleerden hen over hun sportieve carrière.

Telkens werden we aangenaam verrast. Supporters bewaren werkelijk alles over hun favoriete ploeg. Zelfs oude, vergeelde krantenknipsels met wedstrijdverslagen, vaak terug te vinden in kaduke schoenendozen, worden vereerd als relikwieën.

En bij menige speler hing het rood-zwarte truitje voorstelling boek Beringen FCingekaderd aan de muur in hun living. F.C. Beringen is bij deze mensen, ook al is het zo lang geleden, nooit ver weg.

De heemkundige avond was in 2010 een voltreffer. Verscheidene oud-spelers waren opgedaagd en getuigden van hun esbattementen op het voetbalveld. De vertellingen van o.a. Jean-Pierre Kasprzak en Hans Kuhlmann deden een volslagen stilte in de zaal neerdalen. Veel aanwezigen hadden zich ook getooid in de geliefde kleuren : her en der zagen we de rood-zwarte sjaals en mutsen. Alsof iedereen die over deze kleinoden beschikte, blij was om er nog eens mee naar buiten te komen …